Drawings of the Kiev-Pechersk Lavra icon workshop in the 18 c.: interaction between text and image

Authors

  • Taras Veremeenko independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.17721/2519-4801.2017.1.03

Keywords:

art, icon painting, workshop, Kyiv-Pechersk Lavra, «kuzhbushky»

Abstract

акцентовано на аналізі взаємодії тексту та зображення в художніх сюжетах, висвітлено процес навчання у майстерні, показано її керівників та учителів. На прикладі наукових праць М.П.Істоміна, П.М. Жолтовського, А.Ю. Кондратюк з’ясовано наукову розробленість теми в історіографії. В історіографії, ці малюнки прийнято називати – «кужбушки» (від нім. Kunstbuch— книжка по мистецтву). Було встановлено, що начальниками іконописної малярні були Аліпій, Роман, Ігнат, Володимир, Захарій Голубовський. Роз’яснено, що існують різні види та типи «кужбушків», визначене їхнє місце знаходження та кількість. Лаврські іконописці брали за взірці європейські збірники гравюр, малюнки рисувальних шкіл. Зазначено, що в більшості випадків представлені малюнки мали релігійну тематику, проте в даній статті, наведені декілька зображень, котрі є світськими й відрізняються з поміж інших представлених малюнків. В результаті аналізу текстового супроводу констатовано, що текст відображає зміст малюнку.

The article is devoted to the 18th century drawings from the Kyiv icon workshop situated in the Kiev-Pechersk Lavra. The author accentuates the peculiarities of interaction between text and image in the works of art. He describes the process of apprenticeship within the workshop and underlines the role of its principals and teachers. As it was found out, Alipiy, Roman, Ihnat, Volodymyr and Zakhariy Holubovskyi headed the Lavra workshop during the 18th century. It was discovered that the workshop produced different types of the books called «kuzhbushky» (“the art books” in corrupted German). The author defines the current location of these «kuzhbushky» and their quantity. He comes to conclusion, that Lavra painters took samples from the European collections of prints and pictures published by the foreign Academies of Arts. It is stated that in most cases the drawings treated religious subjects. Nevertheless, several drawings addressed exclusively secular topics and they differ significantly from other drawing studies. The examination of the accompanying text leads author to conclusion that it describes the image in every detail.

Published

2021-12-28

How to Cite

Veremeenko Т. (2021). Drawings of the Kiev-Pechersk Lavra icon workshop in the 18 c.: interaction between text and image. TEXT AND IMAGE: ESSENTIAL PROBLEMS IN ART HISTORY, 1(3). https://doi.org/10.17721/2519-4801.2017.1.03

Issue

Section

Articles