ТЕКСТ ТА ВИСТАВА: АНАТОМІЯ РЕЖИСЕРСЬКИХ КОНЦЕПТІВ П’ЄСИ-КАЗКИ «ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ»

Alexei Zykov

Анотація


Олексій Зиков, Саратовська державна консерваторія ім. Л. В. Собінова (Російська Федерація)

У статті розглянуто причини можливого «вторгнення» режисера в літературний текст. Головна теза: автор драматичного твору з самого початку має у вигляді завдання його сценічну постановку, але цього недостатньо; режисер здійснює купюрування тексту п’єси, переміщення шматків з однієї частини до іншої, замінює фрагменти іншими театральними «текстами» тощо. Проблема «взаємовідносин» автора спектакля й автора п’єси є особливо актуальною для сучасного театру при постановці п’єс минулих епох.

Автор статті концентрує увагу на причинах й межах режисерського «вторгнення» в літературний текст на матеріалі п’єси С. Я. Маршака «Дванадцять місяців». Він був режисером й хореографом при її простановці, здійснив спробу аналітично осмислити роботу над виставою «зсередини». П'єса Маршака (1943) має яскравий казковий сюжет. Вона написана чудовою літературною мовою. Однак оповідально-епічний характер робить її постановку сьогодні дуже громіздкою. Аналіз п’єсы – виявлення головних та супутніх сюжетних ліній, простору дії, функціонування персонажів – продемонстрував, що вона має великий текстовий обсяг, значну кількість перссонажів (37) й місць дії (4). Для сучасного театру важливою є данимічність видовища, коротший час вистави, малобюджетність.

Причиною «вторгнення» до тексту стає адаптація п’єси до реалій часу. «Рама» вторгнення: відмова від додаткових сюжетних ліній за одночасного узбільшення основних, скоорочення «населення» казки, у тому числі – за рахунок «передавання» функцій від одних персонажів до інших, концентрація уваги на основних місцях дії, вилучення другорядних. Автор статті фіксує аналіз змін у кількох таблицях, які показують, що «вторгнення» постановника у текст п’єси не змінив її головних сюжетних ліній й не викривив головної авторської ідеї. Це й пропонується розуміти під «межами вторгнення».

Ключові слова: літературний текст, режисерська інтерпретація, постановка вистави, сучасний театр.


Повний текст:

PDF

Посилання


BENTLI, E. (2004) Zhizn' dramy. Moscow: Ayris-press, 406 p.

VLADIMIROV, S.V. (1976) Drama. Rezhisser. Spektakl'. Leningrad: Iskusstvo, 223 p.

GILEVA, E.F. (2011) Puti razvitiya russkoy dramaticheskoy skazki kontsa XX veka (1970-2000 gg.): dis… kand. filologicheskih nauk. Moscow: Moskovskiy gosudarstvennyy universitet im. M.V. Lomonosova, 279 p.

ZAKHAVA, B.E. (2008) Masterstvo aktera i rezhissera: uchebnoe posobie (5-e izdanie). Moscow: Rossiyskaya akademiya teatral'nogo iskusstva (GITIS), 432 p.

ZASHCHEPKINA, V.V. (2011) Sootnoshenie ponyatiy dramaticheskiy, dramaturgicheskiy, teatral'nyy. Molodoy uchenyy. Tom 1. 12 (35), 234 236 p.

ZIMIN, V.D. (2005) Tendentsii razvitiya teatra detey kak yavleniya iskusstva: dis… kand. iskusstvovedenija. Moscow: Akademiya perepodgotovki rabotnikov iskusstva, kul'tury i turizma, 142 p.

KATYSHEVA, D.N. (2001) Voprosy teorii dramy: deystvie, kompozitsiya, zhanr: monografiya. Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburgskiy Gumanitarnyy universitet profsoyuzov, 205 p.

KOKHANAYA, O.E. (2009) Sotsiokul'turnye funktsii detskogo i molodezhnogo teatra: dis... doktora kul'turologii. Moscow: Gosudarstvennyy universitete kul'tury i iskusstv, 294 p.

LOTMAN, Yu.M. (2005) Semiotika stseny. In: Ob iskusstve. Sankt-Peterburg: Iskusstvo, pp. 583 603.

MARSHAK, S.Ya. (1968) Dvenadtsat' mesyatsev. In: Sobranie sochineniy v 8 tomakh. Tom 2. Proizvedeniya dlya detey. Moscow: Khudozhestvennaya literatura, pp. 307 376.

MARSHAK, S.Ya. (2015) Dvenadtsat' mesyatsev. Redaktsiya dlya teatra i teksty pesen A. Zykova. URL: http://alekse-zykov.my1.ru/_ld/0/4__-.pdf

MARSHAK, S.Ya. (1971) Poeziya perevoda. In: Sobranie sochineniy v 8 tomakh. Tom 6. pp. 371 375. URL: http://s-marshak.ru/works/prose/prose33.htm

MARSHAK, S.Ya. (1946) Pravdivaya skazka. In: Teatr. 1, 29.

MOUNIN, G. (1967) Die Übersetzung. Geschichte. Theorie. Anwendung. München, 214 S.

NORENKO, V.V. (1984) Rezhisserskiy zamysel v strukture spektaklya. Leningrad: Leningradskiy gosudarstvennyy institut teatra, muzyki i kino, 206 p.

OSTROVSKIY, A.N. (1952) Zapiska ob avtorskikh pravakh dramaticheskikh pisateley. In: Polnoe sobranie sochineniy. Tom 12. Stat'i o teatre. Zapiski. Rechi. 1859-1886. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel'stvo khudozhestvennoy literatury, pp. 43 52. URL: http://dugward.ru/library/ostrovskiy/ostrovskiy_zapiska_ob_avt.html.

SAKHNOVSKIY-PANKEEV V.A. (1969) Drama. Konflikt. Kompozitsiya. Stsenicheskaya zhizn'. Leningrad: Iskusstvo, 232 p.

SLESAR' E.A. (2006) Rezhissjor – dramaturg: modeli ih vzaimootnoshenij v zarubezhnom i otechestvennom teatre konca XIX – XX vekov: avtoreferat dis… kand. iskusstvovedenija. Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburgskiy Gumanitarnyy universitet profsoyuzov, 27 p.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2016.1.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.