Художні особливості прикрас в Україні початку ХХІ століття. Концепції формотворення

Marta Kravchenko

Анотація


У статті виявлено тенденції розвитку мистецтва художніх прикрас в Україні 2000–2015-х років. На прикладі творчості провідних художників простежено основні концептуальні засади, спільні та відмінні риси сучасного мистецтва прикрас. Розглянуто, у 2000-х роках, у ситуації суспільного підйому, активного зв’язку із зарубіжним мистецьким середовищем, у сучасне українське мистецтво прийшло нове покоління, що актуалізувало нові засоби творчого вираження, позбавлені естетичних, технічних і матеріальних обмежень.  Прикраси, виконані в ювелірних техніках та матеріалах, зі спробами застосування нетрадиційних матеріалів проаналізовано на прикладі творчості сучасних українських митців: О. Івасюти, О. Буйвідта, В. Крохмалюка, С. Пержана, К. Кравчука, О. Савчук, М. Козар, М. Котельницької, Ю. Царенка та інших. Висвітлено особливості формування середовища виникнення прикрас із застосуванням некоштовних альтернативних матеріалів – кованого заліза, титану, нержавіючої сталі, алюмінію, бронзи, мідного і сталевого дроту, фактурних порід деревини, кістки, скла, кераміки, пластику, акрилу, силікону, тканин та матеріалів, які були у вжитку. Простежено зв'язок застосування нетрадиційних для ювелірства матеріалів з образотворчим і декоративно-ужитковим мистецтвом. На прикладі творчості майстрів 2000-2015 років виявлено еволюцію форм прикрас – від комплектів, поодиноких прикрас до створення колекцій і серій. Проаналізовано авторські експерименти з техніками, матеріалами, формою та кольором. Висвітлено тенденції формування образу та новаторських композиційних рішень у прикрасах. Зібрано та проаналізовано творчі методи і авторські концепції представників нового покоління митців початку ХХІ століття.

Ключові слова: мистецтво прикрас, ювелірне мистецтво, некоштовні, альтернативні матеріали, європейський контекст, пластика, формотворення, ковані прикраси, кераміка, стилістика, концепція, технологічні особливості виконання, персоналії, творчий метод.

Повний текст:

PDF

Посилання


Interview Bolukh A. 2014-2015. Lviv. Private archive M. Kravchenko. 3 arkushy.

Interview Buyvidt O. 2005-2015. Lviv. Private archive M. Kravchenko. 12 arkushy.

Interview Garmatyuk R. 2015-2017. Ivano-Frankivsk-Kosiv. Private archive M. Kravchenko. 6 arkushy.

Interview Ivasuta O. 2007-2014. Lviv. Private archive M. Kravchenko. 9 arkushy.

Interview Kotelnytska M. 2015-2017. Lviv. Private archive M. Kravchenko. 7 arkushy.

Interview Kozar M. 2013-2016. Lviv. Private archive M. Kravchenko. 4 arkushy.

Interview Kravchuk K. 2007-2016. Chernivtsi-Lviv. Private archive M. Kravchenko. 12 arkushy.

KOSMOLINSKA, N., 2001, Juwelirnyj vyrib: vid oberega do indentyfikacijnoho kodu [Jewellery object: from guard until indentification code]. Postup. №70, 9.

KRAVCHENKO, M. 2006, Lvivska juwelirna shkola – magnetyzm tworchosti [Lviv jewellery school – magnetism of creativity]. Obrazotwotche mystectwo. № 3., 83-86.

PASITCHNYK, L. Suchasne juwelirne mystectwo Ukrainy: tworchi poshuky ta znakhidky providnykh mytciw Krymu.[Modern Ukrainian jewellery art: creative research and discovery of the leading artists in Crimea],Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shlakhy rozwytku. Naukowi zapysky Riwnenskoho derzhavnoho humanitarnoho unversytetu. Tom 1. Vypusk 19., 145-149.

PASICHNYK, L., 2014, Khudozhnua spryamovanist diyalnosti kafedr khudozhnyoho metalu Lvivskoi natsionalnoi akademii mystectv I Kosivskoho instytutu dekoratyvnoho ta prykladnoho mystectwa v konteksti pidhotovky khudozhnykiv juveliriv [The artistic orientation of activity at the Departaments of Art Metal in the context of training and learning jewelry artists at the Lviv National Academy of Arts and Institut for decorative and applied arts in Kosiv], Ukrainske mystectvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, recenzii. Zbirnyk naukovykh pracj. Vypusk 14. 212-220.

ROSYNSKA, O., 2009, Suchasne juwelirne mystectwo Bukowyny [Contemporary jewellry art in Bukovina]., Obrazotvorche mystectwo. №3 (71). 101-102.

TCHEGUSOVA, Z., 2002, Dekoratyvne mystectwo Ukrainy kincja XX storichya. 200 imen. [Ukrainian decorative art. 200 names]., Kyiv: Atlant Umc., 511.

FEDORUK, O., 1985, Suchasne ukrainske juwelirstwo: zdobutky ta perspektyvy. [Contemporary Ukrainian jewellery: results and prospects]., NTE № 5., 11—17.

SCHWARZINGER, V., 2002, Valuable Links. Ausstellung Schmuck. Wien- Amsterdam-Sofia: Bruder Verlag, 392

SHAFRAN, R., 2008, Osoblyvosti profesijnogo juwelirnogo mystectwa Lvova kincja XX st. [Properties of the professional jewellery art in Lviv of the end of XX century]. Visnyk Lvivskoi Natsionalnoi akademii mystectw. Specvypusk, V, 82-102.

SHMAGALO, R., 2015, Svitovyi ta ukrainskyj khudozhnij metal. Klasyfikacija, terminologia, stylistyka, ekspertyza [Worldwide and Ukrainian metal art. Classification, terminology, stylistycs, expertise]. In: Shmagalo R. ed., Entsyklopedia khudozhnjogo metalu. Tom 1. Lviv: Apriori, 420.

SHMAGALO, R., 2015, Khudozhnij metal Ukrainy XX-XXI st. [Ukrainian metal art XX-XXI centuries]. In: Shmagalo R. ed., Entsyklopedia khudozhnjogo metalu. Tom 2. Lviv: Apriori, 275.

SHPYRALO-ZAPOTOCHNA, L., 2008, Tendentsii ta napryamy rozvytku juwelirnogo mystetswa Lvova 1950-1980 rokiv. [Trends and directions of development of Lviv’s jewelery art from 1950-1960].,Visnyk Lviv National Academy of Arts, Vypusk 19, 88-100.

Vystavka juwelirnykh prykras [Art jewellery exhibition]. 1994. In: Holubets O. ed., Katalog. Lviv: Natsionalnyy muzej u Lvovi [Lviv National Muzeum], 14.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2019.1.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.