Гастрономічна гумористика у літературі європейського середньовіччя: топоси та історіографія питання

Svitlana Bohdanets

Анотація


У статті досліджено гастрономічні образи гумористичних текстів літератури європейського Середньовіччя. Порушено проблему з в'язку харчового та  комічного дискурсів у культурі. У фокусі опиняються популярні для західної культури мотиви гастрономічного гумору та харчові комічні сюжети. Гастрономічна гумористика продемонстрована на прикладах таких середньовічних літературних жанрів, як фарс, фабліо, шванк тощо. Дослідження має на меті запропонувати універсальний код харчового комізму, пояснити принципи його реалізації в тексті та показати його типові складові елементи. Стаття починається з огляду антропологічних та суспільних чинників гастрономічного гумору, що функціонально та символічно впливають на його природу. Зроблено припущення про особливий статус роту, котрий на тілесному рівні впорядковує процеси харчування та сміху. Далі авторка більш детально зупиняється на літературних витоках гастрономічних жартів, простежуючи їх формування в античній комедії.  Розвиток і усталення харчового комізму показано на зразках середньовічної міської літератури. Окрім текстів то уваги взято також контекст побутування цих творів, їх часова та просторова реалізація. Виявлено, що харчування часто є фоновою обставиною для комічних сюжетів, а кулінарні простори – типовими локаціям у гумористичних творах. Комічні персонажі за родом своєї діяльності також почасти пов’язані з їжею. Помічено, що сама їжа стає приводом до зав’язки та розгортання комічної ситуації. Довкола продуктів, напоїв чи страв зосереджено дії головних героїв. Окрему частину гастрономічної гумористики становлять ситуації, де харчування зближується з випорожненням. Ще один типовий прийом харчового комізму полягає у проведенні в тексті аналогій між споживанням їжі та сексуальним актом. У статті також схарактеризовано параметри їжі, котра найчастіше фігурує у гумористичних текстах, а відтак має більше гумористичне навантаження.

Ключові слова: їжа, сміх, гумор, харчові образи, гастрономічні жарти, середньовічна література.


Повний текст:

PDF

Посилання


BAKHTIN M., 1990, Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura Srednevekovya i Renessansa [Rabelais and His World]. Moskva: Hudozhestvennaya literatura.

BRANT. S., SAKS G., 1989, Korabl durakov. Izbrannoe [Ship of Fools. Selected]. Moskva: Hudozhestvennaya literatura.

DARKEVICH V. P., 1992, Narodnaya kultura Srednevekovya. Parodiya v literature i iskusstve IX-XVI vv. [Folk culture of the Middle Ages. Parody in literature and art of the IX-XVI centuries]. Moskva: Nauka.

FITZPATRICK J., 2002, Food in Shakespeare: early modern dietaries and the plays. Aldershot: Ashgate.

FUKO M. 2018, Inshi prostory [Other spaces], Rukhlyvyi prostir (mizhdystsyplinarna antolohiia). Kyiv: Medusa, 30–40.

GORDON S., 2007, Culinary Comedy in Medieval French Literature. West Lafayette: Purdue University Press.

GOWERS E., 1993, The Loaded Table: Representations of Food in Roman Literature. Clarendon Press.

Hrestomatiya po istorii zapadnoevropejskogo teatra: v 2 t. [Readings on the history of West European theater: in 2 volumes], 1953, T.1. Moskva: Iskusstvo.

KOZINCEV A., 2007, Chelovek i smeh [The Man and Laugh]. SPb.: Aletejya.

KURTSIUS E. R., 2007, Yevropeiska literatura i latynske serednovichchia [European Literature and Latin Middle Ages]. Lviv: Litopys.

Nemeckie shvanki i narodnye knigi 16 veka [German Schwanks and popular books of the 16th century], 1990. Moskva: Hudozhestvennaya literatura.

NOHA H., 2001, Zvychai tii z davnikh shkoliariv buvaly… (Ukrainskyi sviatkovyi burlesk XVII-XVIII st.) [Those customs had been from the old school times... (Ukrainian festive Burlesque of XVII-XVIII centuries.)] Kyiv: Stylos.

PANICH S., 2016, Obrazy trapezy v hudozhestvennom mire G. R. Derzhavina [Meal images in the artistic world of Derzhavin], Pir – eto luchshij obraz schastya. Obrazy trapezy v bogoslovii i kulture. Moskva: Izdatelstvo BBI, 129–142.

SMADZHA E., 2017, Smikh. Biolohiia, psykhika, kultura [Laugh. Biology, psyche, culture]. Kyiv: Nika-Tsentr.

Srednevekovye francuzskie farsy [French Medieval farces], 1981. Moskva: Iskusstvo.

STEEL K., 2016, Golodnyj gorod: Kak eda opredelyaet nashu zhizn [Hungry City: How Food Shapes Our Lives]. Moskva: Strelka Press.

TOBIN R. W., 1990, Tarte a la creme: Comedy and Gastronomy in Moliere's Theater. Ohio: Ohio State University Press.

WILKINS J., 2001, The Boastful Chef. The Discourse of Food in Ancient Greek Comedy. Oxford: Oxford University Press, 2001.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2019.2.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.