ДЕКОРАТИВНІ КЕЛИХИ З КАМ’ЯНОЇ МАСИ: МОДЕЛЬ Л. ФОЛЬЦА ТА ЇЇ «ІНТЕРПРЕТАЦІЇ» У 1870-1880-ТІ РОКИ (ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА «РОЗРОБКА» ЕКСПОНАТУ ЗІБРАННЯ СДХМ)

Tatyana Savitskaya

Анотація


Тетяна Савицька, Саратовський державний художній музей імені А. М. Радищева (Російська Федерація)

Предметом дослідження є келих епохи історизму з зібрання Саратовського державного художнього музею імені А. М. Радищева з зображенням сцен пиття. Його ескіз був створений в 1840-і рр. Л. Фольцем (1809-1876). Келих виготовлений фірмою Меркельбах і Вік в 1880-і рр. Метою дослідження є порівняння варіанту келиха з Радищевського музею з іншими варіантами, виявлення загального і особливого в техніках виготовлення, дизайні, змісті зображень.

Основні висновки: келих 1840-х рр. був виконаний з коричневої кам'яної маси методом вільного обертання, рельєфний декор накладено за допомогою матриць. Елементи готичного за характером декору органічно поєднуються з ренесансними принципами побудови композиції – рівномірністю, гармонією, симетрією. Глечик з саратовського музею виконаний з сіро-блакитної кам'яної маси (розпис оксидами кобальту), методом відливання в гіпсовій формі. Базові риси його форми і декору залишаються тими самими, але через ряд прийомів акцентується готична «складова». Використовуючи можливості гіпсової виливки, фірма Меркельбах і Вік ширше застосовує рельєфний орнамент, змінює деякі змістовні деталі зображення, послаблює сюжетну складову в сторону декоративності. Інтерпретатор не копіює зразок сліпо, він пропонує оригінальний варіант, народжений новими технічними можливостями і ціннісно-смаковими установками.

Ключові слова: келих, історизм, німецький бюргер, Радищівський музей, прикладне мистецтво, Фольц, Меркельбах і Вік.

Повний текст:

PDF

Посилання


OTTOMEYER, H. (1987), Biedermeiers Glück und Ende: ... die gestörte Idylle: 1815–1848 [Katalog der gleichnamigen Ausstellung im Münchner Stadtmuseum, 10. Mai – 30. September 1987]. München.

EBERLEIN, K. K. von. (1983), Vorgeschichte und Entstehung der Nationalgalerie // Jahrbuch der Preuβischen Kunstsammlungen. 1930, № 33, 250 – 261

ENDRES, I. (1983), «… künstlerisdie Geschirre, wie verzierte Humpen. ..» Zur Geschichte einiger keramischer Trinkgefäße nach Entwürfen von Prof. L.Foltz // Verhandlungen des historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg Band / 123, 280-315.

GAUSE, A. (1986), Gesellschaft und Stil um 1900 // Reinhold und August Hanke: Westerwälder Steinzeug: Historismus, Jugendstil: Keramikmuseum Westerwald, Deutsche Sammlung für Historische und Zeitgenössische Keramik, Höhr-Grenzhausen, Ausstellung, vom 30. — November 1986, bis 1. März 1987. Höhr-Grenzhausen.

JEDDING, H. (1977), Historismus. Katalog zur Ausstellung des Museums für Kunst und Gewerbe. Hamburg,

HERZOG, E. (1989), Historismus. Angewandte Kunst im 19 Jahrhundert. Kassel Staatliche Museen Kassel, . Wissenschaftlicher Bestandskatalog der Sammlung ‘Angewandte Kunst und Design - 1840 bis heute’ Bd. 2 Kunsthandwerk und Kunstgewerbe. Kassel: Druckhaus Thiele &Schwarz GmbH.

MENNE, O. (2007), Historismus. Westerwälder Steinzeug von 1850-1900 in der Sammlung Töpferhof. Hillscheid, 2007

MUNDT, B. (1973), Historismus: Kunsthandwerk u. Industrie im Zeitalter d. Weltausstellungen. Kataloge des Kunstgewerbemuseums. Berlin. Bd. 7. Berlin..

ZEZSCHWITZ, B. (1993), Westerwälder Steinzeug des Jugendstils 1900-1914. Stilstufen in der Entwicklung einer neuen Steinzeugkunst.. München, Univ., Diss.

Stein Marks [Online] URL: http://www.steinmarks.co.uk/pages/pv.asp?p=stein165. [Accessed January, 17, 2016]




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2016.2.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.