Інтерпретація постаті Якова І (VI) та образів довкола нього на гравюрі Джона Друзхаута «Король Яків І Англійський та VI Шотландський із Правдою і Часом, Пам’яттю та Історією» (1651)

Illia Levchenko

Анотація


Здійснено іконологічний аналіз гравюри Дж. Друзхаут. В основі теоретико-методологічної бази – принципи історизму та науковості. Під час дослідження автор застосував класичні методи історії мистецтв – іконологічний та іконографічний, метод формально-стилістичного аналізу Г. Вельфліна, культурно-історичний метод Я. Буркгардта. У центрі дослідження – гравюра, створена 1651 р., після смерті короля, тому вона дає змогу дослідити комеморативні та репрезентативні практики наступників. Гравюра Дж. Друзхаута та поетичний коментар до неї засвідчують, що мову зображального мистецтва сприймали як річ опційну й допоміжну; таку, що допомагає краще (зримо) зрозуміти сюжет книги. Друзхаут засвідчує послаблення концепції «божественного права королів». Образи черепу, часу, свічки характерні для алегорій memento mori та vanitas. Ці ж образи в гравюрі функціонують одразу у двох вимірах: 1) указують на те, що королі помирають, як і звичайні люди; 2) у взаємодії з антропоморфними образами Часу, Правди, Історії, Пам’яті вказують на неминучість відновлення Правди, яку Час за допомогою Пам’яті поверне в Історію. Образ Якова І на гравюрі цілком збігається з тим образом, що функціонував у тодішньому історичному наративі (ідеться про амбівалентність, схильність до меланхолії як пограничного стану). Перспективою подальших досліджень є розкриття проблеми взаємодії наративу й образу короля, що функціонував ув англійському суспільстві революційного періоду (1640-1689 рр.). Разом із цим, слід дослідити візуальну мову окремих елементів гравюри (семіотичний аналіз зображення вікон поряд із Пам’яттю та Історією, килими позаду постаті Якова І).

Ключові слова: Яків І (VI), ранні Стюарти, ранньостюартівська Англія, яковіанська епоха, Меланхолія, Сатурн, vanitas, acedia, memento mori, іконографія Часу.

 

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


ALTHULE, M., 1965, Acedia: Its Evolution from Deadly Sin to Psychiatric Syndrome, British Journal of Psychiatry, 3, 117-119.

CHERNOV, D., 2010, Do problemi prochitannia alehorichnoho i symvolichnogo v kartynakh N. Pussena 'Tanok liudskoho zhyttia' i 'Chas riatuie Istynu vid zazdrosti i rozbratu' [To the problem of reading the allegorical and symbolic in N. Poussin's paintings 'Dance of Human Life' and 'Time saves the Truth from envy and discord', Kultura narodov Prichernomorya. Nauchnyj zhurnal, 177, Symferopol: TNU im. V. I. Vernadskogo.

CLARE, V. & JAN HENDRIK, L., 2016, European Clocks and Watches: in The Metropolitan Museum of Art. NY: Metropolitan Museum of Art.

COHEN, S., 2000, The early Renaissance personification of Time and changing concepts of temporality, Renaissance Studies, 14(3), 301 – 328.

Eto chelovek. Antologiya, 1995, sost. P. Gurevich, M.: Vysshaya shkola.

FILET, J., 2015, Representations of Inigo Jones’s Banqueting House: Development of Sketches and Architectural Symbolism, XVII-XVIII [En ligne], 72 . DOI: https://doi.org/10.4000/1718.367.

HALL, F., 1673, Dial. An Explication of the Dial set up in the Kings Garden at London, in the year 1669. Liege.

JACK, S., 2014, ‘A Pattern for a King's Inauguration’: The Coronation of James I in England, Australian and New Zealand Association of Medieval and Early Modern Studies (Inc.), 21(12), 67-91.

KINYAR, P., 2000, Seks i strah. Esse [Sex and fear. Essay.]. [Online]. Available from: http://maxima-library.org/year/b/98705?format=read. [Accessed: 24th December 2019].

KLIBANSKY, R. & PANOFSKY, E., 1979, Saturn and melancholy: studies in the history of natural philosophy, religion and art. Nendeln: Krsud reprint.

KOROL, D. (2016) Kult Melanholii i 'saturnianstvo' v zapadnoevropejskoj obraznosti rannego vremeni [The Cult of Melancholy and 'Saturnianism' in the Early Modern imagery of Western Europe]. Available: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/11517. [Accessed: 15th November 2019].

LAWRANCE, C., 2013, Charles I and Antony van Dyck portraiture: images of authority and masculinity. Department of History University of Lethbridge. Lethbridge, Alberta. Canada.

Letters of Sir Simonds d’Ewes. A copie of Mr. William Neeves letter to Sir Thomas Hollande, dated 5 Apr. 1625. British Library; Harlein MSS 383, f. 28v.

LEVCHENKO, I. K & KUKHARUK, U. R., 2019, Chas u pocheti Dzheimsa I Stiuarta: problemy vizualizatsii v graviuri Dzhona Drushauta. Materialy Mizhnarodnoi konferentsii '72 Karazinski chytannia' [James VI & I and the Time: an iconographic analysis of the John Droeshout's engraving]. S. 72.

LEVCHENKO, I. K. & KUKHARUK, U. R., 2019, Symvolika Ordenu Pidvyazky yak zasib reprezentaciyi vlady Dzhejmsa VI & I Styuarta (za zobrazhalnymy dzherelamy z National Portrait Gallery) [Symbols of the Order of the Garter as a Means of Representation of the James VI & I Stuart (based on the illustrative sources of the National Portrait Gallery)], Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Imeni Tarasa Shevchenka (Seriia Istoriia), 1(140), 30-33. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2019.140.8.

LOUENTAL, D., 2004, Proshloe – chuzhaya strana. SPb: 'Vladimir Dal'.

MAKAROVA, E. A., 2017, Vizualizaciya obrazov vlasti v pravlenie rannih Styuartov (Rubens. Rospis potolka Banketnogo zala v Uajtholle). Istoricheskie Issledovaniya. [Online]. 7, 20-46. Available from: http://www.historystudies.msu.ru/ojs2/index.php/ISIS/article/view/119/313. [Accessed: 26th November 2019].

MANTYNIEMI, А., 2017, The wine-fuelled destruction of Charles II’s sundial. Historic Royal Palaces. [Online]. Available from: https://blog.hrp.org.uk/curators/wine-fuelled-destruction-charles-iis-sundial/ [Accessed: 20th November 2019].

MORTIMER, I., 2018, Stolittya zmin. Yake stolittya bachilo najbilshe zmin i chomu ce vazhlivo dlya nas. [Centuries of Change: Which Century Saw The Most Change?] Kharkiv: Vydavnytstvo ‘Fabula’.

MOXEY, K., 1994, The practice of theory. Poststructuralism, cultural politics and art history. Ithaca: publisher ‘Cornell University Press’.

NESTEROV, A., 2015, Koleso Fortuny. Reprezentaciya cheloveka i mira v anglijskoj kulture nachala Novogo veka. [Wheel of Fortune. Representation of man and the world in english culture in early Modern time]. Moskva: Izdatel’stvo ‘Progress-Tradiciya’.

PETERS, T. et. al., 2012, The nature of King James VI/I's medical conditions: new approaches to the diagnosis, History of Psychiatry, 23(3), 277-290. [Online]. Available from: http://hpy.sagepub.com/content/23/3/277. [Accessed: 02.01.2020].

PETRARKA, F., 2000, Triumfy [Triumphs]. M.: Vremya.

PLOTIN, 2003, Enneady V 1: O tryoh pervonachalnyh substanciyah [About the three original substances]. [Online]. Available form: http://psy lib.org.ua/books/ploti01/txt37.htm [Acces: 01.01.2020].

RANKIN, M., 2007, Imagining Henry VIII: Cultural Memory and the Tudor King, 1535-1625. Ohio.

RIPA, C., 1709, Iconologia, or, Moral Emblems. London: Printed by Benj. Motte.

SHEKSPIR, V., 1986, Makbet [Macbeth]. Vol. 5. K.: Dnipro.

SU, T., 2007, An Uncanny Melancholia: The Frame, the Gaze, and the Representation of Melancholia in Albrecht Dürer’s Engraving Melencolia I, Concentric: Literary and Cultural Studies, 33 (1), 145–175.

The Works of Aristotle, 1927, Transl. under the ed. of W. D. Ross. Oxford. Vol. VII: Problemata (by E. S. Forster). [Online]. Available form: https://archive.org/details/p2workstranslat09aris. [Acces: 01.01.2020].

TRUNOV, A., 2010, Istoriograficheskij obraz Yakova I Styuarta (evolyuciya vigskogo mifa) [Historiographic image of Jacob i Stewart (evolution of myth)]. Obrazovanie. Kachestvo. Innovacii. Moskva, 64-67.

WITHER, G. et al., 1651, Truth brought to light and discouered by time, or, A discourse and historicall narration of the first XIIII yeares of King James reigne. London: Printed for Michael Sparke at the sign of the Bible in Green-Arbou.

WOLFFLIN, H., 1923, Zur Interpretation von Durers Melancholie. Jahrbuch für Kunstwissenschaft, 1, 175-181.

YUM, D., 2001, Angliya pod vlastyu doma Styuartov [England ruled by the Stuart House], SPb.: Aletejya.

YUZHAKOVA, E. V., 2010, 'Melanholiya I' Albrehta Dyurera: istoriya interpretacij ['Melancholy I' by Albrecht Durer: History of Interpretations], Izvestiya Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 2, Gumanitarnye nauki, 4 (82), 206-217.

ZOLOTOVA, Yu. Pussen. M.: Iskusstvo, 1988.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2020.2.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.