Оригінальна графіка Роберта Лісовського: Жанровий діапазон та специфіка авторської мови

Oksana Melnyk, Viktor Shtets

Анотація


У статті висвітлено творчість українського художника-емігранта Роберта Лісовського (1893-1982), представника нарбутівської школи, майстра книжково-журнальної та ужиткової графіки. На відміну від графіки Р. Лісовського, збереженої у тиражованих виданнях (книжках, часописах, календарях, видавничих марках), більшість його рисунків та акварелей є маловідомими та досі не були об’єктом наукового дослідження. Аналіз таких робіт допоможе чіткіше сформулювати особливості творчого методу та авторської мови художника, визначити стилістично-образні та сюжетно-змістові уподобання. У статті окреслено жанровий діапазон графічних творів Р. Лісовського, що охоплює портрет, пейзаж, урбаністичні мотиви, флористику та натюрморт. Розглянуто графіку Р. Лісовського різних періодів творчості та визначено особливості авторської пластичної мови. Виявлено, що найчастіше Р. Лісовський звертався до пейзажу, сакральних архітектурних мотивів та міських краєвидів. Ознакою авторської мови художника визначено вільне реалістичне трактування натури із застосуванням прийомів ритмізації та узагальнення. Розмашистий експресивний штрих-лінія та контрастні заливки, які застосовував Р. Лісовський у львівський та празький період творчості змінюється легкою моделюючою лінією та тонкою штриховкою в італійських рисунках. У завершальний лондонський період творчості художник вдається до кількох підходів трактування натури та демонструє авторський метод перетворення реалістичної фіксації натури у художній образ. У статті визначено специфіку творчого методу художника, увиразнено змістові та стилістично-образні характеристики робіт.

Ключові слова: графіка, рисунок, Р. Лісовський, жанр, трактування, образ, авторська мова, графічні засоби.


Повний текст:

PDF

Посилання


ANTONOVYCH, M., 1935, Robert Lisovskyi [Robert Lisovskyi]. Samostiina dumka. 36, 353–355.

ANTONOVYCH-RUDNYTSKA, M., Ostannii iz narbutivtsiv [The last of the Narbutians]. Svoboda. Ukrainskyi shchodennyk, 8, 2.

HOLUBETS, M., 1926, Robert Lisovskyi [Robert Lisovskyi]. Ukrainske mystetstvo, 2, 33–38.

LEVYTSKYI, M., 1956, Zustrich z Robertom Lisovskym [Meeting with Robert Lisovskyi]. Novi dni, september, 19–20.

MELNYK, O., 2008, Knyzhkovo-zhurnalna hrafika Roberta Lisovskoho. Osoblyvosti hrafichno-kompozytsiinykh vyrishen [Book and magazine graphics by Robert Lisowski. Features of graphic and compositional solutions]. Ukrainska akademiia mystetstv : doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi, 15, 298–309.

MELNYK, O., 2007, Shkola H. Narbuta ta yii vplyv na formuvannia mystetskoi kontseptsii R. Lisovskoho [Georgy Narbut's school and its influence on the formation of R. Lisovsky's artistic concept]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 18, 33–51.

POPOVYCH, V., 1975, Robert Lisovskyi. Avanhard, 4 (123), 4.

SICHYNSKYI, V., 1927, Knyzhna hrafika Roberta Lisovskoho [Book graphics by Robert Lisovskyi]. Bibliolohichni visti, 2, 91–96.

YATSIV, R., 2015, Robert Lisovskyi (1893-1982): Dukh linii [Robert Lisovskyi (1893–1982): Spirit of line]. Lviv : Apriori.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2020.2.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.