Між сакральним і декоративним: Християнська іконографія у ескізах декоративного панно "Лелії" Михайла Жука

Stefaniia Demchuk, Yuliia Kizyma

Анотація


Живописець, графік, письменник Михайло Жук є однією з найяскравіших постатей українського мистецтва початку XX століття. Його образотворчі твори слугують прикладом всебічної рецепції стилю модерн (особливого його польського варіанту) вітчизняним митцем. Хоча дослідники раннього періоду (1904 – 1918 рр.) творчості Жука відзначають складний символізм його творів, зокрема квіткових панно, досі не було намагань всебічно вивчити їхню семантику. Ця стаття є спробою інтерпретації двох ескізів до панно «Лелії», які досі розглядалися як декоративні роботи і були піддані лише формально-стилістичному аналізові. Ми застосовуємо низку інших методів: іконографічний аналіз, що дозволяє інтерпретувати використані Жуком символи та зробити припущення щодо релігійного підґрунтя композиції,  та порівняльно-історичний метод  для пошуку спільного та індивідуального у творах Жука та інших митців епохи модерну, що дозволить розглядати творчість художника у контексті загальноєвропейських тенденцій у мистецтві. Для вивчення семантики лілії у біблійних текстах і поезії Жука ми застосовуємо метод контент-аналізу, який допомагає встановити символічні зв’язки між образом квітки та іншими образами у творчості митця.  Результати дослідження свідчать про полісемантичність білої лілії у поезії та панно Михайла Жука. Зроблено припущення, що іконографія панно є авторським винаходом, що не має прямих аналогів, та ґрунтується на епізоді з Одкровення Іоанна Богослова. Звернення до цієї тематики скоріше за усе пов’язане із впливом викладача Михайла Жука у Краківській академії мистецтв Станіславом Виспянським, який у монументальних релігійних творах часто використовував квіткові мотиви та експериментував з іконографічними типами Богородиці. Висновки дослідження свідчать про потенціал обраного методологічного інструментарію для дослідників українського модерну.

Ключові слова: Михайло Жук, модерн, символізм, декоративне панно, іконографія.


Повний текст:

PDF

Посилання


ANDREAS OF CAESAREA, 2013. Tolkovaniye na Apokalipsis [Commentary on the Apocalypse]. Pravilo very.

ASTELL, A. W., 2018. The Song of Songs in the Middle Ages: Cornell University Press.

HARDY W., 1996. Putevoditel po stilyu ar nuvo [A Guide to Art Nouveau Style]. M.: Raduga.

HIPPOLYTUS OF ROME. Slovo o Khriste i Antikhriste [On Christ and Antichrist]. Spb: Bibliopolis, 2008.

KATZ M. R. & ORSI R. A., 2001. Divine Mirrors: The Virgin Mary in the Visual Arts. Oxford University Press.

LAHOR J., 2012. Art Nouveau. Parkstone International.

LAHUTENKO O., 2003. Vplyv Stanislava Vyspіanskoho na tvorchist Mykhayla Zhuka [Stanislaw Wyspianki’s influence on Mykhailo Zhuk’s work]. Ukrainsko-polski kulturni vidnosyny XIX-XX stolittya. K.: IMFE im. M.T. Rylskoho NANU, 52.

LAHUTENKO O., 2003. GRAPHEIN ГРАФІКИ: Narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [GRAPHEIN OF GRAPHICS: Essays on the history of the XXth century Ukrainian graphics]. K.: Hrani-T.

LEONOVA N., 2010. Obraz lilii v iskusstve moderna i v poezii I.F.Annenskogo [The image of a lily in the Art Nouveau art and I. Anneskyi’s poetry]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta, 56, 40-43.

LOBANOVSKIY B. & GOVDIA P., 1989. Ukrayinske mystetstvo druhoi polovyny XIX - pochatku XX st. [Ukrainian art from the second half of the XIXth cеntury to the beginning of the XXth century]. Kyiv: Mystetstvo.

MATTER, E. A., 2010. The Voice of My Beloved: The Song of Songs in Western Medieval Christianity: University of Pennsylvania Press.

NAUMENKO N., 2010. Setsesiyni motyvy tvorchosti Mykhayla Zhuka [Secession motives in Mychailo Zhuk’s creativity], Uchenye zapysky Tavrycheskoho natsyonalnoho unyversyteta ym. V. Y. Vernadskoho, 23 (62), 120–124.

PASTURO M., 2012. Simvolicheskaya istoriya yevropeyskogo Srednevekovya [The symbolic history of the European Middle Ages]. SPb: Alexandria.

RIPA. C., Iconologia, or Moral Emblems. London: Benj. Motte. Режим доступу: https://warburg.sas.ac.uk/pdf/noh390b2714105.pdf.

SHCHENNIKOVA L., 2002. «Blagodatnoye nebo: ikona Bozh'yey Materi» [«Holy Sky: Icon of the Mother of God»]. Pravoslavnaya entsiklopediya. V.5. Available: http://www.pravenc.ru/text/149309.html.

SOKOLIUK L., 2018. Mykhaylo Zhuk: mystets-literator [Mykhaylo Zhuk: artist and writer]. Kharkiv: Vydavets Oleksandr Savchuk.

SOKOLIUK L. 2007. «Zhyvopys» [Painting]. H. Skrypnyk & T. Kara-Vasylyeva. Istoriya ukrainskoho mystetstva: u 5 t. – T. 5: Mystetstvo XX stolittya [The history of Ukrainian art: in 5 vol. – V.5: The XXth-century art]. K: NAN Ukrayiny, IMFE im. M. T. Rylskoho.

STERNIN G., 1970. Khudozhestvennaya zhizn Rossii na rubezhe XIX-XX vekov [Artistic life of Russia at the turn of the XXth century]. M.: Iskusstvo.

TANANAYEVA L., 2006. Tri lika polskogo moderna: Vyspyanskiy. Mekhoffer. Malchevskiy [Three Faces of the Polish Art Nouveau: Wyspianski. Mehoffer. Malchevsky]. SPb.: Alteya.

ZHUK M., 1912. Spivy zemli [Songs of the earth]. Chernihiv: Drukarnia Hubernskoho zemstva.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2020.1.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.